-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12955 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

لطفاً در مورد نوارهاي غير مجاز (ترانه) و مشكلات استفاده از آنها و ترويج آنها در جامعه توضيح دهيد. (به لحاظ منطقي و استدلالي و علمي چون در زمينه فقهي برخي از ادله تحريم موسيقي غير حلال را ديده يا شنيده ام) موضوعاتي: 1ـ تأثير منفي موسيقي بر روان انسان. 2ـ تأثير منفي موسيقي بر موفقيت. 3ـ جايگاه موسيقي در زيبايي شناسي و علت وابستگي برخي به موسيقي. 4ـ علت سستي و اهمال در زمينه كارهاي اثري موسيقي در حوزه ديني



ضررهاي موسيقي از ديدگاه علامه محمد تقي جعفري (ره):

1ـ ايجاد عدم تعادل و توازن بين اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك.

(كه منشأ: اضطرابات گوناگون و فعاليتهاي بي موقع و خوشي هاي ناگهاني، خنده هاي بي جا، پر حرفي و عصبانيت، سرگيجه و سردرد، ماليخوليا، نفخ معده و اختلال در جذب و دفع و هضم، اختلالات غدد داخلي خصوصاً تيروئيد و تخمدان، آسم و تنگي نفس و ...) است.

2ـ مرض ماني (نوعي جنون كه درجات متعدد دارد)

3ـ مرض سيكلوتيمي (نوعي بيماري رواني است كه شخص بيمار گاهي مي خندد و بعضياوقات از خود ترشرويي نشان مي دهد و گاهي گرفته و غمگين است)

4ـ كوتاهي عمر

5ـ ضعف اعصاب

6ـ بيماري فشار خون

7ـ تأثيرات قلبي (مثل سكته و بي نظمي در طپش قلب)

8ـ عامل فحشاء و جنايت

9ـ تضعيف و تضييع حس شنوايي

10ـ تضعيف و تضييع حس بينايي

11ـ هيجان

12ـ سلب اراده (بي ارادگي) و شكست شخصيت

13ـ سلب غيرت

14ـ جلب توجه غير طبيعي

15ـ از دست دادن نيروي فكري

16ـ افسردگي و خمودگي و سستي

17ـ تهييج عشق

18ـ شكست عمر و جوانمردگي

19ـ زنجير بردگي

20ـ اتلاف وقت و ...

نظر دكتر آرنولد فريد ماني پزشك بيمارستان نيويورك

او با كمك دستگاههاي الكتروني تعيين امواج مغز و تجربياتي كه طي مراجعة هزاران بيمار بدست آورده ثابت كرده است يكي از عوامل مهم خستگي هاي روحي و فكري و سردردهاي عصبي گوش دادن به موسيقي راديو است خصوصاً براي كساني كه به موسيقي آن دقت و توجه مي كنند.

نظر دكتر ربوت متخصص روانشناسي كودك در انگليس

اطفال در رحم مادر تحت تأثير موسيقي قرار مي گيرند و اگر مادر حامله به موسيقي گوش دهد ضربان قلب طفل در رحم زياد مي شود اين حالت از شش ماهگي به بعد است.

نظر دكتر آلكسيس كارل فيزيولوژيست بزرگ فرانسوي

ساز و آواز و كنسرت ها و اتومبيل ها و ورزشهاي نامناسب نمي توانند جاي فعاليت و كارهاي سودمند اجتماعي را بگيرند. راديو نيز مانند سينما و موزيكال كاهلي و سستي كاملي به كساني مي بخشد كه به آن سرگرم اند.

بدون شك الكليسم كارگران ما را از پا در مي آورد و سر صداي راديو و سينما و ورزش نامناسب روحية فرزندان ما را فلج مي كند.

دانشمندان روانشناس در مورد موسيقي مي گويند:

موسيقي آثارمرموزي را در قواي مغز به جاي مي گذارد و آن اثري كه از توجه غير طبيعي حاصل مي شود باعث تضعيف اراده مي گردد زيرا شنوندة موسيقي تمام قواي خود را گويا در گوش متمركز كرده و هيچ يك از اعضاي بدن او در آن حال با ارادة او حركت نمي كنند لذا گاهي دست و پاي شنونده طبق ارتعاشات صوتي و نوارهاي موسيقي بناي حركت كردن را مي گذارد و خلاصه يك رقص خفيف بدون اراده شنونده انجام مي شود.

در اثر فشار شديدي كه ارتعاشات موسيقي روي اعصاب وارد مي كند، قوه انديشة انسان در بين ارتعاشات موسيقي زنداني مي گردد و به تدريج منجر به اغتشاشات فكري و سلب قدرت انديشه و فكر و نگراني هاي روحي مي شود، تا جايي كه موسيقي نيروي خرد را فلج مي كند و آثار جنون در فرد پديد مي آورد.

منابع:

بهشت جوانان يا آنچه بايد يك زن و مرد بدانند، مؤلف: اسد الله محمدي نيا

مباني فقهي و رواني موسيقي، حسين ميرزاخاني

موسيقي از نظر دين و دانش، سيد محمد رضا جوهري زاده

تأثير موسيقي بر روان و اعصاب، حسين عبد اللهي خوروش

مناظره دكتر و پير، شهيد هاشمي نژاد

نظرات امام خميني قدس سره دربارة موسيقي

1ـ موسيقي از اموري است كه البته هر كسي بر حسب طبع، خوشش مي آيد لكن از اموري است كه انسان را از جديت بيرون مي كند و به يك مطلب هزل مي كشاند. ديگر يك جواني كه عادت كرد روزي چند ساعت را با موسيقي سر و كار داشته باشد از مسايل زندگي و از مسايل جدي به طور كلي غافل مي شود. عادت مي كند همان طوري كه به مواد مخدر عادت مي كنند. كساني كه به مواد مخدر عادت مي كنند ديگر نمي توانند يك انسان جدي باشند كه بتوانند در مسايل سياسي و زندگي فكر كنند. فكر انسان را موسيقي جوري مي كند كه ديگر در غير همان محيط موسيقي و مربوط به شهوات نتواند اصلاً فكر كند. (بهشت جوانان، ص344، صحيفه نور، ج8، ص198)

2ـ نصيحت امام خميني قدس سره: استاد معظم ما مرحوم شاه آبادي قدس سره مي فرمودند: بيشتر از هر چه گوش دادن به تغنيات (غنا و موسيقي) سلب اراده و عزم از انسان مي كند. (اربعين امام خميني (ره)، ص16، فصل 4)

هنر از نظر اسلام و امام خميني قدس سره

وقتي اسم هنر به ميان مي آيد تصور بعضي از هنر، موسيقي و رقص و تئاتر و نمايش فيلم و كارهايي از اين قبيل است، به طوري كه با اين گونه امور، بازيگران، مجالس جشن و صحنه نمايش فيلم و تئاتر را با سوت و كف حضار گرم نمايند. و براي آنكه جاذبه و مشتري بيشتري داشته باشند به زنان بازيگر به پيروي از غربي ها در اين گونه مسايل نقش عمده و مؤثري مي دهند و عاقبت اين محافل اختلاط زن و مرد، تحريك شهوت، بي بند و باري و سرانجام رابطه نامشروع زن و مرد و گسستن نظام خانواده و متلاشي شدن جامعه خواهد بود.

در حالي كه هنر واقعي از نظر اسلام آن است كه به وسيلة ابزاري مانند فيلم و تئاتر و ... اعتقادات مردم به خداوند يگانه و عالم قبر و قيامت محكم شود و فرهنگ اصيل اسلامي و اخلاق مردم مخصوصاً جوانان رشد يابد.

در يك كلام هنرمند كسي است كه دلهاي مردم را متوجه خداوند حكيم سازد و جامعه را از غفلت و گناه دور كند و روحية شجاعت و شهادت و مردانگي و غيرت و عفت را در كشور زنده نمايد به طوري كه با ديدن يك فيلم و تئاتر و ... جامعه تحت تأثير قرار گيرد و نبايد كسي تراوش ذهني خود را به نام اسلام به خورد جامعه دهد.

اكنون براي روشن شدن ديدگاه اسلام و قرآن به قسمتي از پيام اسلام شناس واقعي حضرت امام خميني (ره) به هنرمندان حقيقي توجه فرماييد:

بسم الله الرحمن الرحيم تنها هنري مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدي (ص)، اسلام ائمه هدي (ع) اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت ها باشد.

هنري زيبا و پاك است كه كوبندة سرمايه داري مدرن و كمونيسم خون آشام و نابود كنندة اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگي، اسلام مرفهين بي درد و در يك كلمه اسلام آمريكايي باشد.

هنر در مدرسة عشق نشان دهندة نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و نظامي است.

هنر در عرفان اسلامي ترسيم روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخ كامي گرسنگان مغصوب قدرت و پول است. هنر در جايگاه واقعي خود تصوير زالو صفتاني است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامي، فرهنگ عدالت و صفالذت مي برند ... (روح ا... الموسوي الخميني 30/6/67، بهشت جوانان، ص376، صحيفه نور، ج21، ص30)

نظر حاصل عمر امام (ره)، علامه شهيد مطهري، دربارة موسيقي:

واقعاً موسيقي قدرت عظيم و فوق العاده اي خصوصاً از جهت پاره كردن پردة تقوا و عفت دارد.

در زمان عبد الملك يا يكي ديگر از خلفاي بني اميه كه لهو و موسيقي خيلي رايج شده بود خبر به خليفه دادند كه فلان كس خواننده است و كنيز زيبايي دارد كه او هم خواننده است و اكثر جوانهاي مدينه را فاسد كرده است و اگر به كار او نرسيد اين زن تمام مدينه را فاسد مي كند. خليفه دستور داد كه غل به گردن آن مرد انداختند و آن دو را به شام بردند. در حضور خليفه نشستند آن مرد گفت:

معلوم نيست آنچه اين زن مي خواند غنا باشد و از خليفه خواست كه خودش امتحان كند. خليفه دستور داد كه كنيز بخواند، او هم شروع به خواندن كرد. كمي كه خواند ديد سر خليفه تكان مي خورد كم كم كار به جايي رسيد كه خود خليفه شروع كرد به چهار دست و پا رفتن و مي گفت: بيا جانم بر اين مركوب خودت سوار شو. (بهشت جوانان، ص360، تعليم و تربيت در اسلام، ص71ـ72)

سؤال از مقام معظم رهبري آيت الله خامنه اي دامت بركاته:

از اين معلوم مي شود هيجان حاصله از موسيقي تا چه حد خطرناك است. (موسيقي از نظر دين و دانش، ص52)

كوتاهي عمر

از آيات قرآن كريم و روايات ائمه اطهار (ع) استفاده مي شود گناه و لهو و لعب بركت را از زندگي مي برد و از عمر انسان مي كاهد و چون موسيقي مطرب و لهوي گناه است معمولاً مروجين موسيقي با وضع نا مناسب و عمر كوتاه از دنيا رفته اند.

هم اكنون اسامي برخي از آنان را همراه با مدت عمرشان ذكر مي كنيم.

1ـ ماليبران استاد معروف موسيقي در حال خواندن آواز در سن 27 سالگي سكته كرد.

2ـ پرگولوزي، نوازنده ايتاليايي، در سن 26 سالگي

3ـ شوبرت، نوازنده اطريشي، در سن 31 سالگي

4ـ شوسون، نوازنده فرانسوي، در سن 30 سالگي

5ـ بليني، نوازنده ايتاليايي، در سن 34 سالگي

6ـ مندلس، نوازنده آلماني، در سن 38 سالگي

7ـ موزارت، نوازنده اطريشي، در سن 35 سالگي

8ـ موريس ژوبر، نوازنده فرانسوي ، در سن 40 سالگي

9ـ لانر، نوازنده اطريشي، در سن 42 سالگي

10ـ حبيب سماعي، نوازنده ايراني، در سن 45 سالگي

دكتر أرنولد فريدماني (پزشك بيمارستان نيويورك و رئيس كلينيك سردرد) گويد: او با كمك دستگاه هاي الكتروني تعيين امواج مغز و تجربياتي كه طي مراجعه هزاران بيمار بدست آورده ثابت كرده است يكي از عوامل مهم خستگي هاي روحي و فكري و سردردهاي عصبي

گوش دادن به موسيقي راديو است مخصوصاً براي كساني كه به موسيقي آن دقت و توجه مي كنند. (موسيقي از نظر دين و دانش، ص47)

اعضاي اركستهاي موسيقي دچار ناشنوايي مي شوند. نشريه پزشكي چاپ مونيخ طي مقاله اي اعلام كرد از هر دو نفر عضو اركستهاي موسيقي يك نفر دچار اختلالات شنوايي است. در اين مقاله آمده است 58 درصد اركستر سنفوني سلطنتي دانمارك در پي آزمايشاتي كه در مورد آنان صورت گرفته دچار اختلافات شنوايي تا حدود 20 درصد هستند، حدود 13 درصد از اين گروه سنفوني از اشكال در شنوايي هنگام گفتگوي عادي ابراز ناراحتي كرده اند. پس از هر برنامه، اعضاي اركستر سنفوني دچار سرگيجه و پيچيدن صدا در گوششان مي شوند. (كيهان، 6/3/1370)









































مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.